Westernridning och hästhantering

fredag 3 juni 2011

2: Ta bort stripes och underarbete

Det sjukt tråkiga med släpet var underarbetet, som en latmask som jag gärna hade hoppat över ;). Men jag har vuxit upp med min målar-mamma som tjatat om att underarbetet gör halva jobbet, om man vill att färgen ska sitta kvar sen. I det här fallet vill jag verkligen inte måla om släpet igen på många år, så jag gjorde så gott jag kunde. Såhär gick det till:
Ta bort stripes
Jag använde en luftvärmepistol och en liten spackelspade, för att ta bort dekalerna och stripsen. Värm och dra/ skrapa. Efter allt pillande var klisterresterna kvar, som jag tog bort med hjälp av T-sprit och den hårda sidan av en kökssvamp.
Tvättning
Sedan var det dags för att tvätta släpet, som antagligen inte tvättats sedan Abrahams dagar... En skurborste och många hinkar varmt vatten med rengöringsmedel, och sen hade den värsta skiten försvunnit. En del mögel hade det blivit på taket, men det gick bort med en kökssvamp.
Slipning
Jag slipade hela släpet (både tak och väggar) med finkornigt sandpapper, och spacklade en del sprickor som syntes på väggar och tak. Jag använde ett tvåkomponents-spackel, som är extra starkt.

2 kommentarer:

  1. Hej! Hittade din blogg när jag sökte efter lite renoverings tips på Google. Har ju gått ett tag sen du gjorde det och undrar hur färgen hållt sig? Inga sprickor osv?
    Maila gärna på thimarsson@hotmail.com
    Mvh Linda

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Det har hållt sig väldigt bra faktiskt. Jag mailar dig också!

    SvaraRadera