Westernridning och hästhantering

lördag 28 juli 2012

Ridtravaren - att lyssna på sätet

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så hjälper jag en familj att omskola deras varmblodstravare till ridtravare. Hittills har jag tränat henne tre gånger själv. Fyra gånger har jag haft ridlektioner för döttrarna i familjen. Jag tror att det är bra både för tjejerna att få bekanta sig med henne från ryggen, och det är bra för L att vänja sig vid det från början eftersom det är familjehäst som hon kommer att vara nu.

Eftersom tjejerna är nybörjare så har lektionerna varit väldigt grundläggande. När jag själv har ridit L så har jag tränat framför allt säte och skänklar. Hon är ju van vid tömmar och bett, och tygeltag förstår hon ganska bra även om det är en lång väg kvar att gå. Skänklar och säte är förstås lite nyare för henne, men hon lär sig snabbt. Ganska snabbt kopplade hon säteshjälperna för halt, utan att jag behövde använda tyglarna. Hon har också greppat att ett svagt tryck med skänklarna betyder framåt. Det ska bli spännande att se hur snabbt hennes utveckling går framåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar