Westernridning och hästhantering

söndag 15 juli 2012

Ryttarhälsa

Jag är säkert inte den enda hästägaren som ägnar många timmar åt foderstater, träningsprogram och viloperioder. Jag är säkert heller inte den enda hästägaren som inte ägnar lika mycket tid åt min egen mat, träning och vila, även om det faktiskt är lika viktigt. Hur ska min häst kunna prestera om hennes partner är oliksidig, flåsar och hoppade över lunchen för att åka till stallet lite tidigare ("jag åt ju faktiskt en banan i bilen!") För mig beror det på flera saker. Dels är jag lite lat ("jag kan ju åka till gymmet imorgon"), dels prioriterar jag ridningen framför min egen träning. Men det leder ju till att det blir obalans i längden, också för min häst. Så nu är mitt nya tankesätt att räkna min egen träning som en del av hästens träningsprogram. När jag tänker ut veckans ridning eller markarbete, tänker jag samtidigt ut vad jag själv ska träna. Då får hästen hellre vila en dag extra, än att jag inte tränar. Ny när jag har semester har jag tagit det ett steg längre genom att börja dagen med att springa 3 km. Då är jag redo för daged sen, och frukosten blir extremt god :-). Det känns också lite bättre när jag pushar min häst att jobba lite till och svettas lite mer. Då kan jag i alla fall säga "Kom igen vännen, jag vet hur det känns, nu kör vi liiite till!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar