Westernridning och hästhantering

torsdag 26 juli 2012

Sätta in ett fönster i en hästtransport

Förra året köpte jag ett öppningsbart fönster som jag tänkte installera i hästtransporten. Nu har det legat i källaren och vilat i ett år, och jag har varit lite ambivalent inför vart exakt jag skulle sätta det på transporten (på taket, på sidan av taket, på skötardörren eller någon annanstans) och inte riktigt orkat ta tag i det. Nu när det blivit sommartider igen så kände jag att det var dags för att faktiskt sätta in det.

Först och främst bestämde jag mig för att sätta fönstret på skötardörren. Det är ett universalfönster från SdiLAB som förutom att sälja transporter också har väldigt många bra reservdelar och prylar som kan vara lite svåra att få tag på. Mitt släp är av märket REKO, och REKO själva har ingen direkt försäljning av saker som är lite "bling bling" utan de har bara orginaldelar. I vilket fall, fönstret är lite för stort för att sitta på sidan av taket så det fick bli på skötardörren. Det går att öppna åt alla olika håll, så jag tror att ventilationen kommer att bli mycket mycket bättre. Jag valde den högra sidan av släpet eftersom det inte är några bilar som åker förbi där, det känns som att det annars kan bli stressigt för hästen.

Jag mätte och ritade upp, och sen tog jag fram sticksågen och sågade ur. Efter det monterade jag fönsterramen med skruvar och lim, och kittade sedan på både inner- och yttersida. Till sist monterade jag plastkupan som sitter utanpå ramen. Nu återstår det bara att se hur tätt det faktiskt blev, och hur bra ventilationen blir beroende på hur man öppnar fönstret. Jag är i alla fall jätteglad för att jag faktiskt klarade av att sätta in det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar