Westernridning och hästhantering

onsdag 18 juli 2012

Träna hästen att stå stilla

För mig är en stor del av all hästhantering att lära hästen att stå stilla. Eller snarare, det är där skon ofta klämmer. Hästen har svårt att stå stilla på kommando, ägaren vet inte hur man ger kommandot och inte heller hur man korrigerar och belönar hästen på ett bra sätt. Dressyr helt enkelt, fast inte på det sätt som man oftast använder ordet inom hästvärlden, utan mer sådant man lär sig på valpkurser men väldigt väldigt sällan på ridskolor. Det tycker jag är väldigt synd! Dels är det här viktigt för att hästhanteringen ska vara säker för både vuxna och barn, och dels gör det hästen trygg och hästen får använda hjärncellerna för att hitta rätt väg.

Jag tror att kommandot i sig inte spelar någon större roll, så länge man är konsekvent med det. Jag använder ordet "stilla" samtidigt som jag sätter upp båda handflatorna framför hästen i några sekunder, som om jag gjorde ett stopp-tecken. Det gör jag bara när jag vill att hästen ska stå blickstilla, och kommandot "stilla" används bara då. Inte när jag vill att hästen t.ex. ska lugna ner sig, sakta av eller något annat. Ett ord för varje kommando helt enkelt. Sen om det ordet är "stilla" eller "apa" spelar ju ingen roll, men det är viktigt att jag som förare håller isär mina kommandon.

När jag lär en ny häst det här, så ger jag kommandot ("stilla" och stopptecken), och står sedan blickstilla själv framför hästen med grimskaftet i handen. Jag tittar ner i golvet, sänker axlarna och är helt tyst, så som jag vill att min häst ska stå. Jag står en stund, kanske en halv minut första gången, och ger sedan beröm, en klapp och en morotsbit. Då är kommandot släppt (d.v.s. hästen får röra på sig igen), och jag fortsätter med borstningen eller vad jag nu höll på med.

Skulle hästen röra sig när jag har gjort kommandot, så flyttar jag tillbaka hästen i utgångspositionen utan att säga något. Jag ger alltså tecken för framåt eller backa, och det räcker med något steg så att hästen förstår att hon inte skulle gå iväg på egen hand. Sen ger jag kommandot på nytt, och gör om proceduren. Hästarna förstår det här otroligt snabbt, det räcker ofta med 2-3 gånger för att de ska förstå kommandot. Om man är konsekvent, vill säga ;).

När jag har gjort det här några dagar (kanske 1-2 gånger om dagen), så kan jag ta nästa steg. Då ger jag kommandot, och sedan backar jag från hästen 2-3 steg. Efter en halv minut berömmer jag, klappar och ger morotsbit. Om hästen flyttar sig så gör jag som förut, alltså korrigerar till utgångsläget och börjar sedan om. Ju mer man tränar hästen desto bättre blir den på att stå still. Min häst kan numera stå stilla (och då menar jag helt stilla) när jag hämtar sadel i sadelkammaren, går ut ur stallet för att hämta något o.s.v. Men då lyssnar jag förstås så att hon inte går något steg där inne, för då går jag direkt tillbaka och korrigerar. Och sedan provar vi en gång till.

Kommandot kan jag också ge och sedan gå ett varv runt hästen, borsta lite, ställa mig bakom hästen och sedan gå fram igen. Under hela den tiden fram tills dess att jag släpper kommandot (beröm, klapp, ibland morotsbit) så ska hon stå helt stilla. Att vila på en fot är okej, men att flytta en hov är inte okej. Det är inte heller okej att hästen börjar söka på marken efter mat, då vet man att hon har glömt det där kommandot för länge sedan.
På bilden syns när jag tränade det här igår, där jag har gett kommandot och sedan backat undan ganska långt. För att kunna ha en säker häst och för att kunna gå vidare med andra kommandon, behöver hästen lära sig att stå stilla först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar